Vyhľadávanie


Kontakt

Sdur, s.r.o.
Piaristická 36
911 01 Trenčín
IČO: 45960763
DIČ: 2023165408

Jitka Cabalová,
konateľka
+421 917 283 071

Ing. Zdeňka Búryová, asistentka
+421 905 982 132

E-mail: sdur.sro@gmail.com

Upozornenie

V tejto rubrike nie sú žiadne články.

Joseph Haydn   (1732 - 1809)

Kvarteto mesta Brno

uvádza:            

Joseph Haydn:

Sedem posledných slov Vykupiteľových

 

Pre ďaľšie informácie kliknite, prosím, na nasledovný link:

Haydn 7 slov_SK[1]-ponuka.pdf (484,8 kB)

 

 Život a tvorba Josepha Haydna:

JOSEPH HAYDN
CIRKEVNÁ A CHRÁMOVÁ HUDBA

Túžbou Haydna bolo korunovať svoju tvorbu monumentálnym reprezentatívnym dielom. Inšpiráciou pre tento úmysel mu boli Händlove oratóriá, s ktorými sa zoznámil počas svojho pobytu v Anglicku. Práve v Londýne získal Haydn literárnu predlohu s názvom Stvorenie, ktorú sa rozhodol zhudobniť. Podľa Händlovho vzoru rozdelil obsah diela na tri časti - v prvých dvoch opisoval samotné stvorenie sveta, prírody, živých tvorov až po človeka za sedem dní a v tretej život Adama a Evy v raji. Biblický námet o stvorení sveta a prvých ľuďoch nemá dramatický charakter - je to epické dielo. Preto v ňom vystupujú v úlohe tradičného „rozprávača” traja archanjeli - Gabriel (soprán), Ariel (tenor) a Rafael (bas). Dôležitú úlohu zveril skladateľ v celom diele zboru, ktorý mohutným zborovým chválospevom Božieho diela aj celú skladbu uzatvára.

Oratórium, ktorého text napísal Haydnov priateľ, riaditeľ dvornej knižnice Gottfried van Swieten (podľa Johna Miltona Stratený raj), malo svoju úspešnú premiéru vo viedenskom paláci kniežaťa Schwarzenberga 23. apríla 1798.
V rokoch 1799-1800 vytvoril Haydn oratórium Štyri ročné obdobia na báseň anglického osvieteneckého klasika Jamesa Thomsona The Seasons (preklad Swieten). V tomto treťom oratóriu velebí prírodu a ľudský život v nej (prvé oratórium Tobiášov návrat vzniklo v roku 1775 a bolo komponované ešte v duchu neapolskej šablóny). Pokiaľ Stvorenie je oslavou Boha, Štyri ročné obdobia sú oslavou človeka.
Námet štyroch ročných období, akéhosi poetického hudobného kalendára, sa v hudobných dejinách objavil už pred Haydnom (napr. Händel v oratóriu Allegro, Vivaldi v slávnom concerti grossi). Haydn vo svojom oratóriu zobrazuje spätosť prírody a ľudí - Šimona (bas), jeho dcéry Hany (soprán), mladého roľníka Lukáša (tenor), sedliakov a poľovníkov (zbor). Spevy sú v celom diele jednoduché, so zjavným vplyvom nemeckého singspielu, zbory nesú známky vplyvu Händla a orchester využíva zvukomalebné prostriedky (individualizácia hudobných nástrojov, najmä dychových). Štyri časti oratória (s orchestrálnymi predohrami, recitatívmi, áriami a zbormi) sú zoskupené v pôsobivých náladových kontrastoch, prízvukujúc farebný kolorit každého ročného obdobia. Premiéra oratória sa uskutočnila opäť vo viedenskom paláci Schwarzenberga 24. apríla 1801.
K tejto oblasti tvorby sa ďalej radí pašiová kantáta na biblický námet Sedem slov Vykupiteľových (1796), hymny, motety, Stabat mater a 14 omší (Missa Sanctae Caeciliae, Paukenmesse, Theresienmesse, Nelson Messe... ).

Späť k J.Haydnovi